Zajęcia logopedyczne w naszym przedszkolu obejmują zakres profilaktyki (zajęcia z całą grupą) jak i terapię logopedyczną (zajęcia indywidualne, w małych zespołach).

Terapia logopedyczna skierowana jest szczególnie do tych dzieci, które mają zaburzoną artykulację narządów mowy, opóźniony rozwój mowy z niepłynnością mówienia i zaburzeniem słuchu.

Mowa w dużej mierze przyczynia się do całokształtu rozwoju dziecka a szczególnie przekłada sie na jego powodzenie w szkole. Dlatego warto już w wieku przedszkolnym stosować różnego rodzaju zabawy i ćwiczenia mające na celu usprawnianie narzadów artykulacyjnych, kształtowanie słuchu mownego, ćwiczenia oddechowe jak i rozbudzenie dzieciecej ciekawości aktywnością słowną.

Odpowiednio zainteresowane dziecko, będze chętniej wykonywało ćwiczenia i różnego rodzaju zabawy językowe.

Należy pamiętać, że systematyczność wykonywanych zadań czy ćwiczeń jest kluczem do uzyskania oczekiwanych efektów CZYLI... pięknej mowy naszego dziecka.

                                         "JĘZYK TO TANCERZ DOSKONAŁY..."

Propozycje zabaw:

1- Wiersz "Krowa i mucha"

Była sobie krowa mała, która pożuć trawę chciała.

Trawka świeża i zielona, krówka jest nią zachwycona.

Najpierw wącha, (wdech przez nos)

potem wzdycha (wdech przez nos z głośnym westchnieniem: aaach!)

A nad trawką mucha bzyka (bzzzz- zęby złączone)

Żuje krówka swoją trawkę, (okrężne ruchy żuchwy)

myśli "chyba zjem dokładkę!"

Lecz te myśli jej przerywa mucha, która ciągle bzyka jej do ucha, (bzzzz- zęby złączone, usta rozciągnięte).

Krowa - pac! - ogonem muchę, (klaśnięcie i wymówienie słowa pac).

Mucha brzęczy wciąż nad uchem! (bzzzz- zęby złączone, usta rozciągnięte).

Tak dzień cały się bawiły, aż opadły całkiem z siły!

2- Przedswiąteczne porządki - ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, zabawa "Języczek wędrowniczek".

Pewnego dnia nasz języczek, który mieszka u każdego w buzi, robił wielkie porządki. Najpierw umył dokładnie ściany (język przesuwa się w stronę policzków po stronie wewnętrznej). Potem umył sufit (język przesuwa się do podniebienia). Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie (język na dnie jamy ustnej). Okna też musiały zostać umyte. Najpierw umył je od zewnątrz, a później od środka ( język wędruje po stronie zewnętrznej zębów, a potem po ich stronie wewnętrznej). Wreszcie umył schody w przedsionku ( język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Komin też musiał zostać wyczyszczony ( język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Wytrzepał dywany ( język wykonuje szybkie ruchy w górę i w dół). Na koniec pootwierał wszystkie okna, by dom przewietrzyć. Do domu wpadł wiatr ( dzieci nabierają powietrze nosem i wydmuchują ustami). W tak wysprzątanym domu można już malować wielkanocne pisanki :-)

3- "Naśladuj mnie"

KROWA- ruchy okrężne żuchwą, wargi zamknięte

ŚWINKA- tworzenie ryjka, jak przy wymawianiu  głoski U

PIESEK- szczerzenie zębów, ziajanie

KOTEK PIJE MLEKO- wysuwanie jezyka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki, oblizywanie ruchem okrężnym

KONIK- kląskanie

4 - "Na podwórku"

Gdacze kura- kokodag, kooo,kooo (uczymy dzieci k gardłowego)

Znoszę jajko, ko, ko, ko,

Gęga gąska- gę, gę, gę,

I w wodzie przegląda się.

Woła indyk: gulll, gulll, gulll,

W skrzydłach swych odczuwam ból.

Miauczy kotek- miau, miau, miau,

Mleka bym w miseczce chciał.

Krowa ryczy też z daleka- muuu, muuu, muuu,

Zaraz dam kotkowi mleka- muuu, muuu, muuu.

Piesek biega w koło- hau, hau, hau,

Wszystko pod kontrolą- hau, hau, hau,

Pilnuję, bo zwierząt wiele, hau.

Jestem waszym przyjacielem- hau, hau, hau!

5 - Masa do zabaw logopedycznych... i nie tylko:

Składniki:

  • woda
  • mąka ziemniaczana (nieco więcej niż wody)
  • duże płaskie naczynie np. miska

Przepis:

Łączymy mąkę z wodą i mieszamy do uzyskania masy, która twardnieje pod naciskiem.

Uwagi:

Dla tej masy charakterystyczne jest to, że twardnieje pod wpływem nacisku.

Spróbujcie w masie robić bąbelki przez SŁOMKĘ, dmuchać na nią i obserwować tworzące się fale, a także np. odbić piłeczkę od powierzchni masy.

6 - "Wiosenne zabawy logopedyczne" (w miarę możliwości ćwiczymy przed lustrem)

"Nareszcie odeszła zima" - zabawy rozluźniające. Dziecko robi oddech ulgi, jednocześnie wypowiadająć: uch, ach, - na zmianę kilkakrotnie

"Wesołe usteczka" - zabawa oddechowa. Dziecko nabiera powietrza i stara się jak najdłużej wypowiadać głoski: a, e, o, i, u, y - na wydechu.

Starsze dzieci moga przy tym poruszac wargami w prawą i lewa stronę.

"Żabi śmiech" - ćwiczenia warg. Dziecko wymawia za rodzicem na przemian bardzo dokładnie samogłoski:

e -i, e -y, e -u, e -a, e -o

"Wiatr" - dzieci mają zaciśnięte zęby, naśladują cichy szmer wiatru jednocześnie wypowiadając głoskę: szszszszszszszszszszsz